Forsker mikrobiologi og biologisk beredskap

Er du interessert i biologiske trusler?

Har du lyst til å bidra til å gjøre Forsvaret mer slagkraftig og effektivt?

Da kan du være den vi ser etter.

Hos oss vil du få muligheten til å være med å styrke utviklingen av vårt forskningsprogram «Biologiske trusler» gjennom et 3-årig engasjement.

På FFI bidrar vi til å styrke Forsvarets operative evne, nasjonal sikkerhet og samfunnssikkerhet i hele krisespekteret gjennom forskning og kunnskapsutvikling.

Forskningsprogrammet «Biologiske trusler» omhandler en bredde av temaer tilknyttet biologisk trusselforståelse, vern og beredskap. Vi har et nasjonalt 24/7 beredskapslaboratorium tilknyttet mottak og analyse av prøver med ukjent innhold av CBRE-stoffer (ffi.no/vare-tjenester/beredskapslaboratoriet).

I dette engasjementet vil du få jobbe med kolleger som har unik nasjonal kompetanse innen bioaerosoler (biologiske trusselstoffer og andre mikroorganismer i luft), og vi er aktivt involvert både i nasjonalt og internasjonalt samarbeid.

Arbeidsoppgavene inkluderer blant annet videreutvikling av:

•  Nye metoder/teknologi for påvisning og identifikasjon av patogene mikroorganismer og biologiske toksiner i miljøprøver under både lab- og feltmessige forhold
  •  FoU (Forskning og Utvikling) innen genetisk og fenotypisk karakterisering av patogene mikroorganismer og biologiske toksiner
  •  FoU innen trusselforståelse, bioaerosol (aerobiologi), og biosafety/biosecurity
  •  Publikasjon av fagfellevurderte artikler og arbeid med søknader til forskningsfinansiering

Hos oss får du mulighet til å delta i nasjonale og internasjonale samarbeidsfora, være med å etablere av tverrfaglige prosjekter internt og eksternt, prosjektsøknadsskriving, studentveiledning samt oppfølging av oppdragsgivere sivilt og militært.

Nødvendige kvalifikasjoner er relevant utdanning på mastergradsnivå/siv.ing. eller PhD innen bioteknologi/molekylærbiologi/mikrobiologi, med gode resultater.

Ønskede kvalifikasjoner er:

•  Relevant forskningserfaring innen bioteknologi/molekylærbiologi/mikrobiologi
  •  Sterk kompetanse innen mikrobiologi
  •  Erfaring med å planlegge, lede og gjennomføre forskningsaktiviteter
  •  Erfaring med publisering i fagfellevurderte internasjonale tidsskrifter
  •  Erfaring fra arbeid med patogene mikroorganismer og biologiske toksiner
  •  Erfaring fra arbeid med genom-/metagenomikk, både våtlab (sekvensering) og tørrlab (bioinformatikk)
  •  Kompetanse innen optimalisering av våt- og tørrlabprotokoller, biostatistikk og bruk av beregningsklynger (Computing Clusters)

Vi ser etter deg som er allsidig, tverrfaglig, nysgjerrig og løsningsorientert, og som har interesse for anvendte problemstillinger. Du er initiativrik og setter deg raskt inn i nye arbeidsoppgaver. Du har gjennomføringsevne og gode analytiske egenskaper.

Du må ha gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper, samtidig som du kan arbeide selvstendig og systematisk. Du må ha evne til og interesse for å opprettholde og utvikle høy FoU-kvalitet ved FFI ved regelmessig publisering i internasjonale tidsskrifter.

Du må ha god skriftlig og muntlig framstillingsevne, både på norsk og engelsk. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Nyutdannede oppfordres til å søke.

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uten hensyn til alder, kjønn og bakgrunn, hull i CV-en eller behov for fysisk tilrettelegging. FFI ønsker flere kvinner i denne typen stillinger, kvinner oppfordres derfor til å søke.

Vi kan tilby et unikt tverrfaglig miljø med spennende utfordringer. Vi har fleksibel arbeidstid og sommertid, bedriftsidrettslag, bedriftsavtale med treningssenter, og andre sosiale tilbud.

De som søker jobb hos oss må kunne sikkerhetsklareres og autoriseres i henhold til FFIs krav. Les mer om sikkerhetsklarering på ffi.no.

Lønnen på FFI følger statens lønnsregulativ og beregnes ut ifra relevans, nivå og lengde på utdanning og erfaring. Det trekkes to prosent pensjonsinnskudd til Statens pensjonskasse.

Nærmere opplysninger om stillingen får du ved å henvende deg til forskningsleder Marius Dybwad, tlf. 63 80 78 39 / 93 01 86 35.

Send elektronisk søknad merket ref. 2020/02569, vedlagt kopier av vitnemål fra videregående og høyere utdanning og attester fra arbeidserfaring, innen 8. november 2020.